21 november 2007

Begriper ingenting

Högeralliansens företrädare i Skellefteå kommunfullmäktige hade endera inte läst min förra blogg eller så hade de inte begripit ett dugg av det som står i den, trots att jag var så tydlig.

Hade de läst eller förstått texten skulle det inte igår, vid det elva timmar långa budgetfullmäktige i Skellefteå, äntrat talarstolen och flera gånger upprepat det kvalificerade struntpratet att grundskolan skulle vara självaste basen, självaste förutsättningen för att barnen ska klara skolans mål.


”Jag har sagt det förut. Jag säger det igen. Barn föds med lusten till livslångt lärande. Däremot föds inte alla barn med ett vuxennätverk som förmår uppmuntra, stimulera och vara föredöme så att denna lust till livslångt lärande ska bestå och utvecklas livet ut. Barns viktigaste tid är förskoletiden och då menar jag tiden från befruktning och till dess barnet börjar skolan”, sade jag bland annat.


Den som tvivlar på mina teser hänvisar jag bland annat till Skolverkets PM från i förrgår när det gäller skolans måluppfyllelse visavi de årskurs nioelever som lämnade grundskolan i våras.

1 kommentar:

Anonym sa...

Häpnadsväckande var det att höra hur en av dessa företrädare i elfte timmen försökte använda ditt inlägg om hur viktig den första tiden är som ett stöd för den milt reaktionära tanken att införa kommunalt vårdnadsbidrag.

Dock tyckte min svärmor att fullmäktiges höjdpunkt var när två okända ledamöter efter mötets avslutande stod och viftade med ett lånat bank- eller passerkort och gastade ut i hela internet (sändingen pågick ju fortfarande) "Vilken är koden?" och svaret "1142"...