3 februari 2009

Skellefteå kommuns ishockeyresor

Har denna morgon lämnat in nedanstående interpellation ställd till kommunstyrelsens ordförande i Skellefteå.

"När jag efter två dagar i Göteborg och två dagar i Sigtuna var på väg hem fredag den 5 december slogs jag av att det på Arlanda var så mycket kommunpolitiker och anställda i kommunen som skulle hem med samma plan som jag.

Många av de som skulle hem var närmast euforiska över att Skellefteå AIK hade vunnit en ishockeymatch mot Djurgården kvällen före, en match som resenärerna sett på plats.

Jag har sedan den 5 december brottats med den hädiska tanken ifall det kan vara så att många av de som har resor till Stockholm och Göteborg just när Skellefteå AIK har matcher där har låtit egennyttan spela ett spratt med medborgarnyttan.

Från början tänkte jag vända mig till en journalist och be denne gräva i frågan. Då såväl tidningar som etermedier verkar leva i symbios med Skellefteå AIK är det väl troligt att det inte skulle bli så mycket bevänt med deras grävande.
På Norran har de resurserna men troligen inte intresset, Västerbottens Folkblad saknar nog resurser att gräva, Västerbottensnytts Skellefteåredaktion synes vara ett med Skellefteå AIK, Radio Västerbotten har jag ingen aning om eftersom P1 är ’min’ kanal.

För att jag ska slippa bära omkring på mina hädiska tankar i fortsättningen vill jag ha svar på följande frågor.

Har kommunkoncernen högre traktaments- och resekostnader de veckor Skellefteå AIK spelar vardagsveckomatcher i Stockholm och Göteborg visavi de veckor när Skellefteå AIK har vardagsveckomatcher i Skellefteå Kraft Arena?

Ifall det är skillnader. Finns det några naturliga förklaringar, t.ex. att kurs- och konferensarrangörer arrangerar de för kommunkoncernen viktiga kurserna och konferenserna efter Skellefteå AIK:s spelschema?

Företeelsen ’Älska 0910’ är väl en av förklaringarna till resandet i samband med matcherna. Hur stor är Skellefteå kommuns kostnad för ’Älska 0910’?

Anser du att dessa kostnader står i proportion till medborgarnyttan?"

3 kommentarer:

Saga sa...

Heja Kjell! Nu väntar vi med iver på en kommentar till detta. /Saga

Anonym sa...

Bra att du tar upp det om hockeyresor.Är det satt i system är det allvarligt.hej Anders Bergmark

Anonym sa...

Heja Kjelle! Nu har du verkligen tagit många populistpoäng...

Har följt AIK ur ett samhällsperspektiv och den draghjälp som kommunen fått från föreningen bl. a. genom 0910-aktiviteterna förtjänar all respekt och om politiker och andra som är ute på tjänsteresor kombinerar nytta och nöje förstår jag inte vad som är fel med det?!

Jag skulle hellre vilja se hur resebonusar som flygresor genererar, används. Att bonusar intjänade i tjänst ska användas till tjänsteresor är min åsikt.

Hoppas att kommunisten Kjelle har samma uppfattning!

/Lelle Printer