8 mars 2012

Äntligen arbetarrörelsestrid om kulturpost

Jag beklagar att Bengt Berg inte är Vänsterpartiets kulturpolitiske talesperson i Riksdagen längre och hoppas att detta är en tidningsanka.

Men jag kan inte sälla mig till kören som beklagar sig över och – framförallt på Facebook – mobbar Lars Ohly för att han, vad jag förstått, vann förtroendeuppdraget i ett demokratiskt genomfört val i V:s riksdagsgrupp.

I över tjugo år hade jag förtroendeuppdraget som kulturansvarig i Metall- och IF Metallavdelningar med mellan 2 500 till drygt 6 000 medlemmar. Tyvärr, tyvärr, tyvärr var det aldrig någon kamp om just det förtroendeuppdraget.

Jag säger tyvärr därför att det beror på att det aldrig varit ett viktigt uppdrag i arbetarrörelsen. Jag säger tyvärr eftersom det är först när det området blir viktigt i den fackliga politiska kampen som arbetarrörelsen kommer att börja begripa att utan att göra något åt kulturklyftorna så kommer vi vare sig att vinna kampen för rättvisa och än mindre kunna bygga ett klasslöst samhälle.

P1 morgon, SvD 1, SvD 2,

Inga kommentarer: