4 februari 2011

Poeten förklarar V-likgiltighet

När jag igår kväll satt och läste poeten Claes Anderssons senaste diktsamling, Mörkrets klarhet, fick jag förklaringen till varför Vänsterpartiets partistyrelser och riksdagsledamöter 2006-2010 varit så likgiltig i en demokratifråga.

När jag läste dikten tänkte jag på det faktum att vänsterpartister i riksdagen inte gjort något för att den som blir arbetslös ska få behålla samma demokratiska rättigheter som de hade när de hade ett lönearbete.
Dikten fick mig också att tänka Vänsterpartiets partistyrelse som hade gått med på att en rödgrön regering, efter valet 2010, skulle ha behållit de deltidsregler i arbetslöshetsförsäkringen som gör att arbetslösa formellt sett inte har samma demokratiska rättigheter som de som har ett lönearbete eller är heltidsarvoderade förtroendevalda.
Som statsminister anser jag att vi inte skall prata så mycket om dem som är fattiga
Vi skall koncentrera oss på dem som har det bra och inte lider någon nöd
Inte vill de fattiga heller hela tiden bli påminda om sin fattigdom
Fattigdomen är trist, grå och oestetisk
Många fattiga har också förlorat tron på en förändring
Att rösta förändrar ingenting, tror de
Om man ändå röstar kan man lika väl rösta på dem som har det bra
Om man inte har något arbete hör man väl inte längre till arbetarklassen
Och numera är det vi rika som representerar arbetarklassen
Vi rika representerar hela folket
Varför då orda så mycket om dem som är fattiga och mår illa
Om alla röstar på oss som har det bra leder det nog till att vi alla en dag får det bättre
Vi måste tro för utan tron på en bättre framtid blir det kaos och en rödgrön sörja
Inte ens de fattiga vill ha något sådant

Claes Andersson
Mörkrets klarhet

Då jag menar att partiordföranden inte kan göras ansvarig för allas vår hjälplöshet eller otillräcklighet så ska inte ovanstående inlägg ses som ett angrepp på person utan på laget.
Eftersom jaget verkar ha blivit viktigare än laget – för alltfler vänsterpartister – vill jag meddela att de som varit V-ansvariga för likgiltigheten i riksdagen är Torbjörn Björlund, (arbetslöshetsförsäkringen 2006-2010) och Josefin Brink (arbetsmarknadsutskottet).

Inga kommentarer: