10 januari 2009

Vänster, inte vänster utan söder

Karl Marx lär på sin tid ha sagt: jag är inte den jag säger att jag är utan den jag är och det jag gör.

I bl.a.
Aftonbladet, SvD och DN får vi idag läsa att sossar i Skåne nu har anslutit sig till vänsterpartiets skrotade ståndpunkter om den ekonomiska politiken, vänsterståndpunkter som vänsterpartiet tonat ner, eventuellt är på väg att skrota, bara för att få gosa med socialdemokrater och miljöpartiet om politik för en rödgrön regering efter valet 2010.

Synd att Skånesossarna väntade, till att vänsterpartiet slängt vänsterståndpunkterna, innan de kom ut ur garderoben.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror inte det har mycket med ekonomi att göra. Det är en maktkamp där Morgan J.försöker flytta fram sina positioner och ta över efter Mona S.
Om det vill sig väl/illa håller de på så fram till valet. I så fall behöver alliansen inte öda så mycket pengar på reklam.

Kjell Hanseklint sa...

Tänk om Surgubben!

Arbetarrörelsetraditionen att åsiktsskillnader ska sopas under mattan därför att de politiska motståndarna tjänar på att de kommer till offentlig kännedom, den traditionen är en förbannelse för demokratin.

Ifall de som var på SUKP:s kongress 1929 hade revolterat mot principen att inte offentligt visa åsiktsskillnader, då hade fler av kongressledamöterna överlevt Josef Stalin.