15 januari 2009

Alltjämt ohotad

Alltsedan jag 1976 gick Metalls fortsättningskurs har jag förundrats över en arbetarrörelse som i handling beter sig som om det är möjligt att förverkliga visionerna utan att göra något åt kulturklyftorna i klassamhället.
Beteendet måste bygga på illusionen att det ska komma någon snäll sate och leverera demokrati, jämlikhet, jämställdhet rättvisa och solidaritet.

När vi idag på en facklig kurs diskuterade den svenska modellen och verktygen för att kunna förverkliga IF Metalls vision satt jag tyst och väntade på att ordet kultur skulle nämnas.

När jag påtalade att det inte är möjligt att förverkliga arbetarrörelsens visioner utan att vi gör något åt kulturklyftorna fick jag veta att kultur visst fanns med. Kultur ingick i punkten m.m. under rubriken Politik.

Bourgeoisiens hegemoni förblir alltjämt ohotad!

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Borgarklassens ledande ställning" när det gäller kultur beror antagligen på att det inom arbetarklassen och inom facket alltid har funnits en nedlåtande attityd när det gäller kultur och kulturyttringar överhuvudtaget, jag kan tänka mig att du Kjell har ett styvt jobb att göra dig hörd på fackliga möten?!

Anonym sa...

Kjell... Å den ena sidan har du kanske teoretiskt sett rätt. Å den andra sidan, praktiskt sett kan de allra flesta ord, uttryck eller perspektiv operationaliseras (uppdelas i andra uttryck) ganska fritt. Dvs att det faktiskt låter som du väljer att bråka om semantiken... emedan jag alltså i princip håller med dig i sak. En etnolog, en filosof, en statsvetare och en organisationsvetare kan använda helt olika ordval, men i slutändan lösa samma problem på liknande sätt.

Läs mer om Sveriges sanna natur, t.ex här: http://www.debatthuset.com/forums/showthread.php?t=11929

Morgan Ohlson: Laglydig, frisk, ej missbruk och 19 års utbildning.
# Berövad alla former av inkomster /bidrag sedan 2006-08
# Hemlös sedan 2008-07-01

Tidigare olagligt: # fråntagits 1 barn # fråntagits 2 olika jobb # 2 fall av anstiftad misshandel # trolöshet av fackförening # förhindrats från arbete >10 år # utsatts flera sekretessbrott # kriminell utpressning av Arbetsförmedling # terroriserats med pulsgenratorer ~1 år. # Hotats anta falsk Asperger-diagnos # Skriftligt förtalats av Karlstads kommun. # Tot cirka 300 lagbrott och # över 2500+ terrortillfällen.
.