25 maj 2008

LO, rättvisa och kultur

Fick i fredags ett telefonsamtal från ett ombud på LO-kongressen som börjar nästa helg. Ombudet ville ha hjälp med argument i syfte att LO skulle fortsätta jobba med kulturfrågor.

När jag söker i LO-kongessmaterialet kommer jag att tänka på att det är ganska naturligt att det föreslås att LO inte ska jobba med kulturfrågorna. Inom LO-borgens väggar huserar så många som lever med villfarelsen att någon snäll sate kommer att leverera rättvisa.

När Stig Malm, den 26 oktober 1996, besökte Skellefteå för att tala på temat Rättvisa i Sverige åskådliggjorde Stig att han trots då tre års frånvaro från LO-borgen inte hade fått igång tankeverksamheten.

När Malm efter 42 minuters tugg kippade efter andan hade han inte med ett enda ord berört det som är det stora problemet när det gäller att förverkliga den rättvisa som var temat för mötet, nämligen de stora bildnings- och kulturklyftorna.

Jag tycke då att det var förvånande att han trots tre års arbetsbefrielse – med lön från LO-medlemmarna – inte kommit så långt i sin intellektuella utveckling att han insåg att rättvisa inte är något som vi får utan något som vi måste erövra. Hade han insett det då skulle också bildnings- och kulturkampen ha funnits med i hans inledning på temat Rättvisa i Sverige.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Nog pågår väl ändå något som kan anses stimulera en ökad insikt om kulturens betydelse inom LO.
De länkar som jag redovisar här nedan visar på den insikten.
http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidView/CA0986EB6D18C74CC1256E4B003D6958
Kampen om tanken,se nedan:
http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidView/3EF7903D6928DF1BC1256E6000386F52/$file/kultur_kampenomtanken.pdf
Sen en vädjan till dig,Kjell:
Starta gärna upp ett ämne om den här frågan på www.folkforum.se så att fler kan ge sig in i debatten.
Vill du göra det?

Kjell Hanseklint sa...

Svar till l-e
Har prövat länkarna men får bara meddelande om att sidan har flyttats.
Har inte Du märkt att kulturfrågorna är en av de områden som LO dumpar?

Att starta diskussioner i andra forum när jag inte hinner uppdatera min blogg så ofta som jag skulle vilja, det är inte särdeles smart.

Anonym sa...

Ja,anledningen till att du inte hittar är att länkadresserna tydligen blir reviderade i kommentarsfältet på din blogg.

Sen är det väl så att du hittar igen det här materialet utan problem på LO´s hemsida om du är tillräckligt intresserad.

Visst har jag märkt att de här frågorna inte är högprioriterade inom fackliga kretsar men,kanske till skillnad mot dig,så kan jag acceptera att det finns andra områden till vilka LO finner det mer viktigt att styra sina resurser.
Även om jag personligen skulle önska att mer kraft satsades på kulturella frågor.

Trist att du inte vill diskutera i ett öppet debattforum där du har chansen att marknadsföra dina åsikter till andra grupper än de som lyckats hitta igen din blogg.

Om du nu finner kulturfrågorna så väsentliga så hade jag hoppats att du ville vädra dina åsikter runt dessa på något annat forum än bara ditt eget.

Jag beklagar din inställning men respekterar din uppfattning.

Kjell Hanseklint sa...

Har lyckats lokalisera de sidor du hänvisar till. "Kampen om tanken" står dessutom i en av mina bokhyllor. Boken från 2000 innehåller dessutom beskrivning av projekt som jag är initiativtagare till.

Om du tror att jag bara diskuterar dessa frågor i detta forum, då tror du ganska mycket fel.

Anonym sa...

Det glädjer mig att du hittat igen det jag hänvisade till.
Kanske inte så konstigt med anledning av vad du nu skriver om dina egna insatser när det gäller det beskrivna projektet.
Desto mer förvånande då att du inte förstod vad jag avsåg med min första kommentar.;)
Givetvis så vet jag att du engagerat dig hårt i de här frågorna i många sammanhang,det jag avsåg var din närmast totala frånvaro på det enda lokala politiska debattforum som finns i Skellefteå kommun.
Nämligen www.folkforum.se.
Med ditt brinnande intresse för kultur- och bildningsfrågor,och insikt om den viktiga opinonsbildning som förekommer på nätet, är jag förvånad över att du inte valt även det nätbaserade lokala forumet som en "arena" att torgföra dina synpunkter på.
Jag hoppas att du vill ompröva din inställning och hälsar dig varmt välkommen till www.folkforum.se.:)