25 maj 2012

En ”arbetarledares” klassförakt

Vakna i morse glad för det fina vädret. Men på väg till jobbet slog jag igång radion för att lyssnade till morgonekot och så var den dagen förstörd. Det var stadsminister Fredrik Reinfeldts kommentarer till att allt färre får ut 80 procent av sin lön vid arbetslöshet som fick blodtrycket att skena. 

Taket i arbetslöshetsförsäkringen har inte höjts sedan 1 juli 2002. Det har lett till att allt färre får ut 80 procent av sin tidigare lön. När jag t.ex. blev arbetslös 1 januari 2012 fick jag ut knappt 60 procent av min tidigare lön på 25 000 kronor.

Till skillnad från tjänstemännen har inte ens hälften av LO:s medlemmar någon tilläggsförsäkring som ger något utöver de 80 procent av a-kassetaket på 18 700 kronor per månad (14 960:–).
Det var det som radioreportaget handlade om.

Reinfeldt menade att de fackliga organisationerna kunde välja att prioritera en tilläggsförsäkring genom att teckna den själva eller att förhandla fram ett arbetslöshetsförsäkringsskydd i kollektivavtal.

Han menade också att de förbund som löpte hög risk för arbetslöshet måste ta ställning till det när de förhandlar om löner. Tydligare än så kan inte klassföraktet åskådliggöras av en partiledare för ett parti som påstår sig vara det enda arbetarpartiet.

Det måste vara ett uttryck av klassförakt. Alternativet är att karln är dum. Det tror jag inte att han är.

Nog är stadsminister Fredrik Reinfeldt medveten om att en tilläggsförsäkring vid arbetslöshet blir väldigt dyr för t.ex. IF Metalls medlemmar på den profithungrande försäkringsmarknaden.
Och nog måste Fredrik vara medveten om att orsaken till att alla IF Metallkamrater som fick sparken vid den senaste kapitalistiska krisen 2008 inte blev arbetslösa på grund av att de prisat ut sig från marknaden.

Om inte karln är medveten om det då måste jag ändra åsikt.  Ty då har han inte mycket under flinten.  

Inga kommentarer: