25 april 2012

Sicken högtidsdag(ar)

Sicken högtidsdag det var igår. Jag tänker inte på att jag blev femtio år äldre än åldern på killen på min profilbild på Facebook.

Jag tänker på att Vänsterpartiets ledamot i kommunstyrelsen, Hans-Eric Wallin, fick en enig kommunstyrelse att besluta stadsbibliotekets lokalisering ska ingå i den fortsatta planeringen av ett nytt kulturhus i Skellefteå.
När vi däremot antog ”Kulturplan 2012-2014” vid kommunfullmäktige i mars då vår det stört omöjligt att få majoriteten i kommunfullmäktige att förstå att biblioteket är viktigt i ett levande kulturhus i centrum.

Och inte nog med det. Hans-Eric lyckades få de borgerliga partierna med sig i kommunstyrelsen om att sluta dra kulturskolefrågan i långbänk. Efter ett decennium av utredande är det dags att skrota den politiska styrgruppen och bestämma vilken nämnd som ska ha huvudansvar för kulturskolan.

Nu gäller det bara att få kommunfullmäktige i maj att återremittera kulturskolespörsmålet för att utreda vilken nämnd som ska vara ansvarig, komma med tydliga mål och riktlinjer så att kulturskolan kan fokusera på att alla Skellefteå kommuns barn och ungdomar kan hitta sitt/sina kulturella uttrycksmedel.

Inte bara igår, även idag blev en högtidsdag. Tack vare att jag tjatat till mig 20 minuter på LO Västerbottens årsmöte för att prata om LO Skellefteås 25-åriga solidaritetsarbete i Palestina fick vi in 7 103 kronor till vår internationella fond.  

Tidigare bloggar i Kulturplansspörsmålet 1, 2,

Inga kommentarer: