12 september 2011

Engels prioritering

– Det var länge sedan du skrev i bloggen, påpekade en arbetskamrat i fredags.

Det håller jag verkligen med om. Problemet är att jag bl.a. prioriterat fysiska möten framför virtuella den senaste tiden.

Trots den virtuella utvecklingen misstänker jag att Fredrich Engels i en nyutgåva av manifestet 2011 skulle ha hållit fast vid den ståndpunkt som han hade när han 1890, åtta år efter Karl Marx död, skrev ”För den slutliga segern för de i manifestet uppställda grundsatserna förlitade sig Marx endast och allenast på arbetarklassens intellektuella utveckling, sådan den nödvändigt måste försiggå i förening aktion och diskussion.”

För att få klasskamrater och övriga lönearbetare att lita till sin egen kraft och förmåga att kunna bygga ett kvalitativt mycket bättre samhälle än det tjyvsamhälle vi lever i tror jag mer på det fysiska mötets kommunikation.

Planering inför förra veckans möte för att åter få igång Palestinagrupperna i Skellefteå, planering inför en ansökan för ett nytt Palestinaprojekt för LO-facken i Skellefteå och förberedelser inför lördagens seminarium i Umeå har också tagit lite tid.

4 kommentarer:

GustavR sa...

Hej,

jag måste än en gång fråga vad du anser vara tjuvaktigt i dagens samhälle. Och vad är det som människor behöver för att ändra på det?

Kjell Hanseklint sa...

Svar. Fördelningen av frukterna från människors arbete.

GustavR sa...

Vem stjäl frukter av vem?

Kjell Hanseklint sa...

Någon lägger beslag på mervärdet av människors arbete. Enligt marxismen är det kapitalisten. Och i vår politiska ekonomi är det icke åtalbart.