16 september 2011

Ska eller inte ska, ska inte

Den senaste månaden har jag funderat huruvida jag ska eller inte ska delta i medlemsomröstningen om nominering av partiledare för Vänsterpartiet, en omröstning som pågår i Västerbotten.

Igår beslöt jag slutgiltigt att jag ska inte delta i medlemsomröstningen.

Beslutet tog jag trots att min demonstration inte kommer att märkas eftersom distriktsstyrelsen för Vänsterpartiet i Västerbotten genomför en medlemsomröstning där de som deltar i valet inte prickas av mot en röstlängd innan rösterna börjar räknas. För mig är det ett mycket märkligt valförfarande.

Eftersom alla nomineringar avslutas på kongressen och det är först då vi vet vilka som ställer upp så var jag kritisk redan när jag första gången hörde talas om medlemsomröstningen i Västerbotten.

När poströstningsbrevet kom blev jag ännu mer kritisk till partiledarvalet i Västerbotten. Ty i brevet ska vi också ta ställning till s.k. delat partiledarskap (Se fotnot).

Distriktsordföranden och ordföranden för valberedningen skriver:
2. Delat partiledarskap
Till kongressen har det inkommit en motion som föreslår att Vänsterpartiet ska ha delat partiledarskap. Om du väljer detta alternativ på den medföljande valsedeln då anses det som att du stödjer denna motion. Om du förespråkar ett delat partiledarskap så måste du också uppge två namn. Mins en av de två personerna du nominerar MÅSTE vara en kvinna.
Jag menar att det är fullständigt absurt att jag ifall jag skulle välja att nominera två personer förutsätts stödja en motion som jag överhuvudtaget inte har sett, en motion som inte behandlats i det organ som – enligt stadgarna – har att besvara motioner och en motion och ett motionssvar som än mindre stötts och blötts i diskussioner på partikongressen.

I onsdags kom droppen. Jag fick veta att de nominerade kongressombuden ska få frågan om de tänker följa distriktsomröstningens resultat. Svarar jag ja innebär det m.a.o att jag ska rösta på den/de personer som distriktsomröstningen bestämt sig för oavsett om den/dessa fortfarande kandiderar på kongressvaldagen.

Västerbottens partiledaromröstning blir stolligare och stolligare för var dag som går.


Fotnot.
Jag skriver ”s.k. delat partiledarskap” eftersom det i Vänsterpartiets stadgars 107:e paragraf sägs att ”Partistyrelsen är partiets högsta beslutande organ mellan kongresserna.”
Partistyrelsen är m.a.o. det kollektiva partiledarskapet mellan kongresserna. Därför borde spörsmålet handla om ifall vi ska kongressvälja två ordföranden, istället för som nu, kongressvälja en ordförande.

2 kommentarer:

Urban sa...

Jag vet inte om det är så konstruktivt att endast svara "ja" eller "nej" på distriktstyrelsens fråga om man stöder deras förslag eller ej, där kan du ha en god poäng (känner iofs inte till dokumentet du hänvisar till men jag kan ju läsa vad du menar). Däremot tror jag att det är absolut önskvärt att man som ombud till kongressen deklarerar hur man ser på den definitivt viktigaste enskilda frågan, dvs den om partiledarskapet. Är man inte tydlig i denna fråga så förloras ju själva vitsen med ombudsval. Att det sedan inte går att svara ja eller nej på frågan är ju en helt annan femma...

Kjell Hanseklint sa...

Enär jag menar att det inte är LEDAREN utan människors dagliga fackliga politiska kamp som kan realisera det jämställda och klasslösa samhälle jag har kämpat för i snart 40 år så håller jag inte med dig om vad som är den viktigaste enskilda frågan på kongressen.

Ifall jag kandiderar som kongressombud när jag får frågan kommer jag självklart att svara så konkret jag kan.

Skulle jag få frågan idag skulle jag svara: idag (17/9) verkar jag för att Rossana Dinamarca blir partiordförande. Men eftersom jag har ett dialektiskt förhållningssätt till livets spörsmål vet jag inte vem jag röstar på när vi kommer till ordförandevalet på kongressen.