29 augusti 2011

Männen spelar roll

Hajade till när jag stod och svetsade i morse och i P1:s morgonradio hörde en professor i genuspedagogik säga att det spelar ingen roll alls vilket kön förskolepersonal har. Enligt henne skulle utbildningen kompensera frånvaron av män i förskolan.

När jag kom hem och sökte artikeln och hörde inslaget igen så visade det sig att det inte var så tokigt som den snutt jag hörde.

Jag inser nu att även hon, Inga Wernersson, tycker att vare sig är bra för samhället eller jämställdheten att den första arbetsplats som barnen kommer i kontakt med under sina första levnadsår är enkönad.

Sett i perspektivet av vilken roll de ofta svarta krumelurerna på vitt papper spelar för språkets utveckling så menar jag nog ändå att det ändå är ett problem att många pojkar under förskoleåren inte har några manliga litterata förebilder.

Inga kommentarer: