25 maj 2009

Egalt med statilig eller kommunal skola

"Det är ett steg i riktning mot en mer likvärdig skola när nu staten, genom Skolinspektionen, tar över ansvaret", skriver Norrans ledarskribent, Mikael Bengtsson, idag.

Med den logiken måste herr Bengtsson mena att vi före 1991 hade en likvärdig skola i Sverige.

Var kan jag som är intresserad av frågan hitta vetenskapliga belägg för att reproduktionen av klassamhället fungerat sämre/bättre med statligt respektive kommunalt huvudmannaskap?

Barn, ifall de inte föds med en hjärnskada, föds med lusten till livslångt lärande. Det stora problemet är att inte alla barn föds med det vuxennätverk som är viktigt för att uppmuntra, stimulera och vara föredöme så att den medfödda lusten till livslångt lärande ska bestå och utvecklas livet ut.
Så länge jag lever kommer jag i första hand att satsa på att öka marknaden så att fler barn föds med detta vuxennätverk.
I andra hand satsar jag på att arbeta för en förskola och skola som kan kompensera barns frånvaro av vuxennätverk.

Om den skolan är statlig eller kommunal är egalt eftersom jag menar att skolans roll i reproduktionen av klassamhället bestått oavsett om skolan haft statligt eller kommunalt huvudmannaskap.

Inga kommentarer: