6 maj 2009

En olycklig arbetarkvinna

I dagens fildelningsdebatt verkar frihet vara synonymt med rätten att, utan att ersättning, sno andras arbete. Däremot verkar inte många bry sig om att de som jobbar i den privata sektorn riskerar sparken när de önskar dela en textfil om de egna arbetsvillkoren.

Jag var i förrgår på väg att trycka på "Publicera inlägg" när det plötsligt slog mig: trots att det är en solskenshistoria kan jag göra den unga arbetarkvinna, som bloggen handlade om, olycklig ifall jag publicerade inlägget.

Eftersom det fanns med en miljöbeskrivning i den opublicerade bloggen skulle det bli en lätt match för hennes arbetsgivare att ta reda på vem den unga kvinnan var. Då hennes insatser inte handlade om att sköta det jobb hon var anställd för innebär det att hennes arbetsgivare kanske skulle kunna få ett skäl att sparka henne. Därför kände jag mig tvingad att undanhålla läsaren en riktigt intressant berättelse från en arbetsplats i det patriarkala klassamhällets Sverige.

Inga kommentarer: