13 januari 2012

Språk, klass och kön

När vi i mitten på november hade en Läs för mig, pappa-dag i Skellefteå och jag höll en inledning om språk, klass och kön och visade mina Powerpointbilder i ämnet så tyckte flera deltagare att jag hade lite väl mossiga bilder.

Mossiga var bland annat mina LO-bilder om språk klass kön, Powerpointbilder som jag gjort utifrån det senaste i spörsmålet som kommit från LO, Läsande av böcker, klass och kön (2006).

Jag menade att man utifrån Mediebarometern (Nordicom, Göteborgs universitet) kunde anta att inte så mycket hade hänt de senaste åren. Däremot går det inte se om det för LO-medlemmarnas del blir bättre eller sämre.

Jag lovade då att jag åtminstone skulle försöka få LO att ta fram en ny rapport Kultur, klass, kön så snabbt som möjligt. Det löftet har jag försökt uppfylla idag.

Sett i perspektivet av att forskningen talar för att det är barn till de mammors och pappors läsvanor som kan utläsas av ovanstående bild som också har problem att klara skolans mål. Därför borde åtminstone LO:s styrelse ha intresse av ett klass- och könsstatistik i spörsmålet.