9 mars 2011

Överdrivet om statlig eller kommunal skola

På hemväg från teaterföreställningen Köttets Borg i Skellefteå igår slog jag igång radion och kom in i en diskussion om kommunaliseringen av skolan i programmet Skolministeriet.
Metta Fjelkner, ordförande för Lärarnas Riksförbund, säger:
”Idag beror det mer på vem ens föräldrar är och var man bor, socioekonomisk bakgrund och annat, för vilka resultat man uppnår i skolan. Detta är inte värdigt en nation som Sverige.”
Just denna kommentar får mig att tänka på förrförra veckans kommunfullmäktige i Skellefteå då vi behandlade en folkpartimotion som ville att kommunen skulle anhålla hos regeringen om att skolan skulle förstatligas.

Den folkpartistiska retoriken var lika historielös som Metta Fjelkners historielösa drapa ovan. Folkpartiretoriken i fullmäktige mig föranlåten att i debatten bl.a. säga:
”Frågan om statlig eller kommunal grundskola är betydligt överdriven. Ett mycket större problem är privatiseringen av skolan, en privatisering som vad jag förstår motionären bejakar.
Den statliga skolan var bra på att reproducera klassamhället.
Den kommunala skolan har varit och är minst lika bra på att reproducera klassamhället.”
Historielösheten hos Metta Fjelkner liksom en hord av verksamma lärare i skolan, den historielösheten är ett större hinder än det kommunala huvudmannaskapet för att vi ska kunna realisera visionen om En skola för alla.

Det är sekundärt om staten eller kommunen är huvudman för den skola som alltsedan 1842 – oavsett huvudmannaskap – varit duktig på att reproducera klassamhället.

3 kommentarer:

Ola sa...

Men vad göra för att få skolan att fungera bättre. Någon måste ju vara huvudman.

Kjell Hanseklint sa...

Ja. Och vi har redan en huvudman. Min poäng är ju att vi därför borde koncentrera oss på att realisera visionen om En skola för alla.

Anonym sa...

Den där skolan för alla har ju fortsatt vara ett vackert mål. Om man menar allvar med det målet måste något göras.
Metta Fjelkner försöker - för elevernas och landets skull driva fram en förändring. Det är inte OK att fortsätta kräva att få driva skolan vidare som de senaste tjugo åren. I den debatt som återgavs i programmet varnades precis för det som sedan hände med skolan. Och låt oss börja med att rätta till kommunaliseringen för att sedan fortsätta med friskolereformen och fria skolvalet. Vi måste få ett helhetsgrepp på skolan. Något som oppositionen i utbildningsutskottet tycks ha begripit med tanke på att man röstat igenom krav på en bred utredning mot alliansens vilja.
Kommunpolitikerna kan inte fortsätta få sätta stopp för en nödvändig förändring för att vi ska få just en skola för alla. En skola där också begåvade arbetarbarnan får komma så långt som möjligt.En skola som inte är gjord bara för barn med resursstarka föräldrar.
/mvh Zoran Alagic