12 november 2010

Vänsterpartiet i Reinfeldts knä

När jag i våras fick sparken från mitt arbete räknade jag ut att jag skulle kunna vara arbetslös upp till 30 veckor innan deltidsreglerna i arbetslöshetsförsäkringen satte stopp för möjligheterna att fortsätta med de kommunala förtroendeuppdragen.

Då jag denna vecka gick igenom kalendern ordenligt fann jag att, ifall jag inte får något jobb senast mars, måste jag ta ställning till om jag ska kasta in handuken eller ta fajten för att vi som är deltidspolitiker och arbetslösa ska ha samma demokratiska rättigheter som de som är inne i Reinfeldtregeringens innanförskap.

För att förbereda den eventuella fajten har jag skrivit den här interpellationen i syfte att få svar på om Skellefteå kommuns ersättningsreglemente uppfyller intentionerna i kommunallagen när det gäller ersättning vid kommunala uppdrag.


Tyvärr sitter ju även Vänsterpartiet i Reinfeldts knä i den här frågan. Det blev en riktig chock när jag i våras upptäckte att även en rödgrön regering ville behålla högerregeringens korkade deltidsregler i arbetslöshetsförsäkringen. Och det sänker ju stridshumöret en del.


PS.
Några har via e-brev hört av sig för att förstå hur regelverket fungerar. Jag har då tagit min vecka 42 och 43 som exempel.

Vecka 42 hade jag fullmäktige en dag. Antalet deltidsstämplingsdagar blev då fyra.

Vecka 43 hade jag kulturnämndens arbetsutskott en halv dag. Antalet deltidsstämplingsdagar blir då fyra och en halv dag.

På två veckor har jag alltså förbrukat 8,5 av de 75 möjliga deltidsdagarna.

Inga kommentarer: