22 september 2010

Ärad i Pravda

I Norran, Skellefteås egen Pravda, äras jag idag med en ledarartikel med anledning av min förestående resa till Jinja i Uganda, en resa som inleds på lördag.

Opinionsredaktör'n orerar i artikeln även om att Vänsterpartiet varit blind för många övergrepp som begås i tredje världen m.m.

I syfte att förhindra att mitt morgonkaffe skulle hamna i vrångstrupen sände opinionsredaktör'n artikeln för kännedom redan i går kväll. Generöst erbjöd han mig också att replikera med 600-700 tecken.

Det märks att han är rätt ny på redaktörsposten. Hade han känt mig då hade han vetat att det är ifall han på Norrans ledarsida hade skrivit en positiv artikel om mig och/eller ”mitt” parti som han har anledning att tillsända mig artikeln i syfte att förhindra att jag sätter kaffet i vrångstrupen.

Jag är nämligen förvissad om att den dag det på Norrans ledarsida börjar skrivas positivt om mig eller ”mitt” parti, den dagen har såväl jag som partiet slutat nära visionen om att det är möjligt att bygga ett klasslöst samhälle.

En morgon våren 1999 satt jag och läste Norran när jag plötsligt ser rubriken "Prisvärd Hanseklint" i ett ledarstick. Kallsvetten vällde fram. Bevars insåg jag snabbt att det var en engångsföreteelse. Artikeln handlade om att skribenten tyckte jag var värd Svenska barnboksakademins eldsjälspris som jag fick det året.

Visst ska jag svara på ledaren. Men bara om jag får utrymme på debattsidan efter att jag kommit hem från Jinja.

Jag har helt enkelt inte tid före. Valrörelsen ska städas bort. Efter 40 års anställning som svetsare/plåtslagare har jag idag varit och gjort avslut från det jobb jag är kickad från fr.o.m. midnatt.

När jag kommer hem från Jinja ska jag gå på arbetsförmedlingen och skriva in mig i det Reinfeldtska utanförskapet.

5 kommentarer:

Vänsterpartist sa...

När Norran skriver en bra ledare om Vänsterpartiet är de lika bra att stänga igen och lägga ner partiet.en sådan borgarblaska som hellre far med osanning än skriver bra saker om VP kan inget gott komma från! När norran börjar tycka bra om VP så lämnar jag partiet!

Kjell Hanseklint sa...

Jag hoppas du försöker vända den högergiren först!?

Katja sa...

Man märker att Norran fått en ny ledarskribent Tobias som luftar nyliberala idéer Jag tycker han uppvisar en viss naivitet, hans argument är lite papegojmässiga. Norran ska ju vara "oberoende liberal" vill jag minnas, vad det nu står för?

Anonym sa...

Det hade varit intessant att höra vilka lärdomar du tänkte att du skulle göra genom att resa till Uganda.

Kjell Hanseklint sa...

Alla möten med nya människor och nya kulturer gör att man lär sig något nytt.

Sett i perspektivet av vår resa är jag övertygad om att framförallt barnen i Jinja, men också i Sverige långsiktigt har nytta av att vi tillsammans diskuterar barns villkor.

De diskussioner som vi haft om miljöfrågor leder förhoppningsvis till att de inte gör samma tabbe som vi gjort, d.v.s. bygger i första hand staden för de allt fler bilarna.