26 april 2009

Ett aktuellt svek

I Skellefteå har vi i veckan haft berättarfestival. Det har varit arrangemang att springa på hela veckan. Igår var jag själv engagerad i Stadsbibliotekets arrangemang, "En om dan". Under den rubriken har en Skellefteåförfattare per dag presenterats och lästs av någon Skelleftebo.
Igår blev det ”Två om dan” då Hjoggböleförfattarsyskonen Anita Salomonsson och Kurt Salomonson stod på programmet.

Jag berättade lite om sällskapet och läste ur boken Sveket som kom ut 1959 och som kommer i en ny upplaga i år med anledning av att Kurt fyller 80 år till sommaren.
När jag nu läst om boken konstaterar jag att den trots 50 år i bokhyllor är väldigt aktuell.

Jag berättade också om den litterära vandringen i Grottornas fotspår som är uppe i Laisvall den 28 juni, en vandring där Kurt Salomonson medverkar.

Inga kommentarer: