9 april 2009

Dags att packa och tacka, Vanja (3)

Nog hade jag trott att Vanja Lundby-Wedin hade samlat LO:s styrelse i söndags och måndags för att tacka, packa och gå. Men när jag åkte från ett möte på måndag kväll fick jag höra "min" ordförande, Stefan Löfven, försvara att Vanja skulle klamra sig fast vid LO-ordförandeposten.

Förhoppningsvis tar Vanja det djävligt lugnt i påskhelgen och reflekterar över det som hänt. Med hennes omdöme kommer hon att komma till samma slutsats som Stig Malm gjorde 1993 när han packade, tackade och gick ut från LO-borgen.
Om Vanja kommer till samma slutsats kan hon ju stänga opportunistlådan och bara gå ut och lyssna till förstamajtalen.

Å andra sidan, när jag i söndags hörde Mona Sahlin kräva att Vanja skulle lämna AMF:s styrelse fick jag sympati för Vanja. Vad har Mona med det att göra? Hon är väl inte LO-medlem längre? Vad jag kommer ihåg så blev Mona utesluten från Handels, på grund av bristande betalning, för en massa år sedan. Jag har inte hört att hon gått med igen.

Västerbottensnytts reportage från Vanjas tisdagsbesök i Umeå spelade verkligen konspiratoriska LO-sossar i händerna, sossar som blundar för det som hänt och hävdar att Vanja är utsatt för ett mediedrev. I Västerbottensnytts reportage fick vi uteslutande lyssna till trottars orerande omkring Vanjas vandel.

Inga kommentarer: