21 mars 2009

Bekräftade fördomar

Låg i morse och drog mig i sängen. Då boken jag läser nu, Anita Salomonssons Vattenbärerskan, var uppe på övervåningen kom jag t.0.m. att börja läsa Sportchefen har ordet i Skellefteås egen Pravda. Det skulle jag inte ha gjort. Redan i artikelns tredje mening fick jag mina fördomar om sportjournalister bekräftade.

Mina sportjournalistfördomar är att det generellt sett bara finns två sorter. Endera är det en person som genom sin yrkesutövning blivit intellektuellt efterbliven eller så är det en självupptagen djävel som anser att läsaren är intellektuellt efterbliven. 

Vilken kategori den aktuelle sportjournalisten tillhör har jag svårt att avgöra. Det som talar emot att han skulle tillhöra den förra kategorin är att han i sin ungdom utövat en så intelligent idrott som fotboll. 
"Tänk förresten att vi röstade nej till ny valuta – jag var också en av dem – nu känns det faktiskt bara korkat", skriver sportjournalisten. Det talar å andra sidan för att han är just det han skriver, d.v.s. korkad.

De flesta jag känner och som röstade nej till EMU röstade inte för eller emot kronor eller euro i folkomröstningen, de röstade nej till att vi skulle stadfästa en borgerlig ekonomisk politik vilket hade blivit konsekvensen av att säga ja till EMU.
Idag kan vi fundera vad det spelar för roll, när vi ändå frivilligt har EMU-anpassat vår ekonomiska politik. Och t.o.m. vänsterparitet har ju tonat ner systemkritiken bara för att bevisa att partiet är regeringsfäigt. 

Jag förstår att tidningen inte lagt ut artikel i sin nätupplaga. Återfinns endast som faksimil med uppmaning att man ska köpa tidningen för att få läsa artikeln, en artikel som eventuellt kan vara förolämpning mot den läsare som hade det goda omdömet att säga nej till EMU.  

Inga kommentarer: