6 april 2008

Lenin återbördad

Efter en vecka då jag inte haft ork att ägna bloggandet någon tid och efter att ha läst igenom veckans post är jag nu tillbaka.

Igår satt jag ordförande vid Vänsterpartiet Västerbottens årskonferens på Medlefors folkhögskola. En av gästerna var v-partistyrelseledamoten, Anna Hövenmark, som under konferensen skrev en blogg om sina problem med att ta sig från Jokkmokk till Skellefteå.

Vid årskonferensen igår kom jag äntligen till skott med att återbörda den Leninbyst som funnits hemma hos mig sedan 30 augusti 1992.
Jag var då vänsterpariet i Västerbottens ordförande och grävde fram bysten bland gömmorna i partilokalen. Syftet var att använda den vid en presskonferens dagen därpå, en presskonferens som hölls med anledning av vår dåvarande riksdagsmans orerande i pressen om vänsterpartiets historia.

På presskonferensen uttryckte jag att jag såg positivt på att vi strök alla slags "-ister" ur vårt partiprogram. Men det innebär inte att vi inte ska fortsätta läsa Kommunistiska manifestet, den som jobbar fackligt ska definitivt läsa Lön, pris och profit o.s.v. Ja, vi ska till och med läsa den här gubben, sade jag och ställde fram Leninbysten.

När jag dagen därpå hämtade in Skellefteåbornas husorgan Norra Västerbotten och såg förstasidan, bild ovan, blev jag alldeles kallsvettig.

Jag blev senare varse om att tack vare att rubriksättaren bara hade sett på bilden när rubriken sattes blev artikeln läst av fler.

3 kommentarer:

david santos sa...

Hello, Kjell!
Great post. You are Master! Thank you.
I loved this blog.
Have a good day

Anonym sa...

Kommunism är icke genomförbart i praktiken. Detta vet större delen av världens befolkning. De 100-tals miljoner oskyldiga människor som har mördats i kommunismens namn talar sitt tydliga språk.

Varför fortstätter ni då sprida denna omöjliga, blodiga och destruktiva ideologi???

Kjell Hanseklint sa...

Jag är övertygad om att människor kan bygga ett ett samhälle som producerar för sociala, kulturella och materiella behov. Jag tror dessutom att vi kan styra detta samhälle i kollektivt demokratiska former.

Min uppgift är att få mina klasskamrater, andra lönearbetare och människor att lita till sin egen kraft och förmåga att kunna bygga detta samhälle, ett samhälle som kännetecknas av att det "i stället för det gamla borgerliga samhället med dess klasser och klassmotsättningar framträder en sammanslutning vari envars fria utveckling är förutsättningen för allas fria utveckling", slut citat Marx och Engels Manifest.