"Vi som inte delar Hans-Åke Scherps teorier vare sig förstår eller accepterar hans slutsatser. Vi anser att sunt förnuft, allmän livserfarenhet och en gnutta ödmjukhet kan vara bra ledstjärnor i livet – även när man utvärderar egna forskningsresultat."
Den sura kommentaren ovan levererar högerpolitikern Per Naess i en replik till Hans-Åke Scherps utmärkta SvD-artikel för några dagar sedan.
Naess menar att vi äntligen har fått en skolpolitik som grundar sig på sunt borgerligt förnuft. Utan att upptäcka det ger han därmed Scherp flera poänger.
Det Scherp åskådliggör i sin artikel är, enligt min mening, att en skolpolitik byggd på vetenskaplig grund ger eleverna bättre färdigheter för morgondagens krav än en skolpolitik byggd på borgerligt förnuft.
28 mars 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Det märks att du inte förstår sunt förnuft eller för den delen forskning.
Forskningen säger inget om hur många lärare som klarar av att leverera pedagotiken som "forskarna" förespråkar.
Vad är det för bra om endast 10% av barnen får lärare som är kapabla att leva upp till pedagogikens tankar och mål. Är det då bra för de andra 90%?
Utbildning handlar om vad som lärare här och lärare där klarar av att ge eleverna. Inte om vad de bästa klarar av att ge dem.
Du saknar uppenbarligen föråga att analysera ett problem ur många vinklar och perspektiv. Get reel!!
Lite kritisk läsning skulle inte skada!
Allt en vetenskapsman häver ur sig är inte vetenskap.
I Scherps inlägg fanns ingen vetenskap, bara åsikter.
Och hans åsikter är precis lika mycket värda som dina och mina Men de är åsikter och inget annat.
Att som vetenskapsman försöka påstå att ens åsikter är veteneskap är lägre än Glocalnet!!!
Skicka en kommentar