Igår afton hade vi i Skellefteå kommunfullmäktige en nästan fyra timmar lång debatt, 29 talare av 65 ledamöter, om Barn- och grundskolenämndens förslag till strukturplan för för- och grundskola fram till 2010. Planen handlar om att i yta och personal anpassa grundskolorna till att det 2010 är drygt 1 200 elever färre i grundskolan.
I korthet innebär planen att det blir förskoleklass-årskurs fem och årskurs 6–9-skolor. Strukturplanen innebär också att fler förskolor blir placerade i grundskolor.
Som en konsekvens av strukturplanen behandlade också fullmäktige ett annat ärende, ett ärende som handlade om att satsa på kompletteringsutbilda grundskolelärare till förskolelärare. Tillsammans menar jag att dessa två ärenden blir problematiska.
Jag påstod i fullmäktigedebatten att möjligheten till att börja förskoleklass från sex års ålder har lett till att förskolan skolifierats och att förskoleklassen i långa stycken lett till att det införts ett tionde grundskoleår.
Jag vädjade till Barn- och grundskolenämnden att nogsamt bevaka att strukturplanen för för- och grundskoleverksamheten och vidareutbildningen av grundskolelärare till förskolelärare skulle leda till att förskolan ytterligare skolifieras.
Frågan är: finns det någon vetenskaplig grund för att påstå att förskoleklasserna lett till att förskolan skolifieras och var hittar jag de studierna i så fall?
I korthet innebär planen att det blir förskoleklass-årskurs fem och årskurs 6–9-skolor. Strukturplanen innebär också att fler förskolor blir placerade i grundskolor.
Som en konsekvens av strukturplanen behandlade också fullmäktige ett annat ärende, ett ärende som handlade om att satsa på kompletteringsutbilda grundskolelärare till förskolelärare. Tillsammans menar jag att dessa två ärenden blir problematiska.
Jag påstod i fullmäktigedebatten att möjligheten till att börja förskoleklass från sex års ålder har lett till att förskolan skolifierats och att förskoleklassen i långa stycken lett till att det införts ett tionde grundskoleår.
Jag vädjade till Barn- och grundskolenämnden att nogsamt bevaka att strukturplanen för för- och grundskoleverksamheten och vidareutbildningen av grundskolelärare till förskolelärare skulle leda till att förskolan ytterligare skolifieras.
Frågan är: finns det någon vetenskaplig grund för att påstå att förskoleklasserna lett till att förskolan skolifieras och var hittar jag de studierna i så fall?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar