25 januari 2008

Återkomsten

Efter utflykter till Daskalio i Grekland, Nässjö, Karlstad och efter att ha sett Babelintervjun med Torgny Lindgren på SVT Play, en intervju som jag missade i tisdags, är jag nu redo för återkomsten i bloggosvären.

Till Grekland åkte jag framförallt för att träffa och få bekräftelse på att även mitt första barnbarn,
Isida, är född med lusten till livslångt lärande. Jag menar att även andras ungar är födda med denna lust. Som morfar har jag nu en viktig uppgift i att lägga mig vinn om att Isida har ett vuxennätverk som förmår att uppmuntra, stimulera och vara föredöme så att hennes lust till livslångt lärande ska bestå och utvecklas livet ut.

Från Grekland åkte jag förra helgen till vänsterpartiets kommun- och landstingsdagar i Nässjö. Trots att jag blev mycket upprörd på två skolseminarier jag deltog i är det de bästa kommun- och landstingsdagar som jag bevistat. Min seminarieupprördhet grundar sig i att jag blev varse om att lärare i vänsterpartiet inte tycks ha uppnått den intellektuella nivån att de förmår se att barn är födda med lusten till livslångt lärande.


Tillsammans med sex hundra andra var jag i Karlstad på konferensen Ett steg till, en konferens om barn och ungas rätt till kulturupplevelser och eget skapande i skolan.
Fascinerande på denna konferens är att de lyckades göra sexhundra deltagare delaktiga när det gällde att formulera de viktigaste frågorna idag. Konferensen gav mig ett uppslag till en tidningsartikel, ”Läser rektorn läroplanen”, som jag hoppas hinna skriva i helgen.

Inga kommentarer: