30 december 2007

Varför detta självplågeri?

Skellefteå tangosällskaps jubileumsfest i förrgår blev jag varse om att det snart är dags för vänsterpartiets kongress.
Det var en av festdeltagarna som frågade om jag läst artikeln på DN Debatt, en artikel som hade skrivits av en kritisk vänsterpartist från Södertälje.
– Nej jag har vare sig läst eller känner till artikeln. Artiklar där v-medlemmar brer ut sig i borgarpressen och berättar om hur dålig politik och hur dålig politisk ledning vänsterpartiet har, det är ett ständigt återkommande inslag inför våra kongresser, sade jag.

Varför är karln med i partiet? Det är den fråga som slår mig efter att igår ha läst artikeln. Det måste finnas ett stort behov av självplågeri om han frivilligt fortsätter vara med i det parti som är så värdelöst som Staffan vill göra gällande i debattartikeln. Kan de politikerarvoden som Staffan indirekt får genom sitt medlemskap i vänsterpartiet vara så väl tilltagna att självplågeriet blir en lätt börda att bära?

Har man bara kritik mot vänsterpartiet då får man tydligen skriva hur dåliga artiklar som helst på DN Debatt. Hade jag varit debattredaktör på DN hade jag, för trovärdighetens skull, åtminstone skickat tillbaka artikeln till skribenten och bett Staffan exemplifiera sina anklagelser.

Gott Nytt År!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Kjell, varför tror du att (v) inte gör så bra ifrån sig i opinionsmätningar och val? Har det något med attityd att göra tror du?

Anonym sa...

Hej Stig-Björn!
Vad du menar med attityd får du nog förklara lite bättre.
Jag tror att en viktig förutsättning för att ett vänsterparti ska få ett större inflytande vid val är att partiet förmår att vara en del av rörelsen bland människor mellan valen.
Sedan finns mycket att önska vad gäller opinionsbildning.

Anonym sa...

Jag tyckte du lät jävligt grinig och andemeningen var väl att vänsterpartister inte ska skriva på DN-debatt utan hålla käften.`

Karl'n har ju helt rätt. Försöken att diciplinera (v) har lett till en rejäl utförsåktning i opinionen. Folk gillade partie bättre förr när det var lite mer tillbakalutat.

Men när jag nu tagit dig i örat ska jag också som god pedagog berömma dig för att ha en hemsida och blogg där medborgarna kan läsa vad du tycker.

En enkel fråga: Finns det någon mer politiker i Skellefteå som använder sig av dessa nymodigheter?

Kjell Hanseklint sa...

Jag grinig? Jag skrev bara ner mina tankar efter att ha läst Staffans artikel. Självklart ska vänsterpartister, oavsett åsikt, torgföra dem i alla de tidningar och medier de får tillgång till.
Vänsterpartiets två fantastiska kommun- och landstingsdagar har precis avslutats i Nässjö. Frågar ett tjugotal som sitter i hotellobbyn om de känner sig diciplinerade av någon i vänsterpartiet. Ingen svarar jakande.
– Jo, säger en äldre dam eftertänksamt. CH sa en gång att någon djävla ordning måste det vara även i vårt parti.

Det finns några som har egna hemsidor, däremot vet jag inte om tillståndet i bloggsvären. Att det är alltför få, det vet jag.

M v h Kjell, vars signum är ödmjukhet.

PS. Skulle ha kommit till din föreläsning i Skellefteå om jag inte varit i Grekland.