10 december 2007

Antiintellektuella ledarredaktörer

Föräldrarna vet vad som är bäst”, har den frisinnade länstidningen Norra Västerbotten präntat i en rubrik på ledarsidan idag.

Trots ringa förväntningar på ledarskribenterna på Norra Västerbotten har jag inte trott att de någonsin skulle torgföra ett så antiintellektuellt förhållningssätt till föräldraskapet på ledarsidan.

Att föräldrarna alltid vet bäst, det trodde jag var en devis som hörde hemma i den reaktionära tidningen Dagens spalter.

Jag är fertil och två gånger har jag varit så viril att jag lyckats bli far till två döttrar. Att på grundval av dessa meriter hävda att jag vet bättre än en förskollärare med tre och ett halvt års universitetsstudier vad som är bäst för små barn, det vore väl ändå förmätet.

Bakgrunden till Norra Västerbottens ledarstick är att flera kommuner och i synnerhet Skellefteå kommun inte kommer att införa vårdnadsbidrag trots att regeringen vill att föräldrar ska kunna få vårdnadsbidrag för att stanna hemma med sina små barn.

Inga kommentarer: