30 september 2012

Fölsters logik

När jag på onsdag kväll sätt och skrev min oktoberkrönika till Norran blev jag avbruten av Svenskt näringslivs chefsekonom Stefan Fölster.

Alltså han kom inte och hälsade på utan påstod i Rapport att en miljon jobb skulle kunna skapas under förutsättning att inga återställare genomfördes (15:40 min. i programmet).

Hur många fler är i arbete tack vare att taket i arbetslöshetsförsäkringen inte höjts sedan juli 2002?”, var en fråga som förgäves väntade att reportern skulle ställa.

Tänkte att någon på Facebook kunde besvarar frågan och lade därför ut den i torsdags. Då fick jag genom en av mina vänner veta att en enig forskarkår gett Fölster grönt ljus i SvD:s faktakoll.

Enligt min mening förtäljer den faktakollen mer om den eniga forskarkårens ideologiska hemvist än den besvarar frågan: hur många fler är i arbete tack vare att taket i a-kassan inte höjts sedan juli 2002.

Med Fölsters logik borde ett skrotande av alla arbetslöshetsersättningar skapa ännu fler nya jobb.


Hur gick det då med krönikan, en krönika som handlade om skattekverulansens konsekvenser? Den refuserade jag på torsdag kväll till förmån för en krönika om Litteraturutredningen, Läsandets kultur. Eller rättare sagt. Det blev en krönika om det som inte står i utredningen trots att det borde ha gjort det?
Krönikan publiceras på tisdag.

Inga kommentarer: