12 mars 2010

Fly förbannad antifeminist

När jag läste Norran i morse fick jag mig ett riktigt gott skratt. Debattören verkar på fullaste allvar vara fly förbannad för att Norran den 8 mars saknade bilder på män. Tidningens syfte var att uppmärksamma internationella kvinnodagen.

Skribenten beskyller Norran för att ha blivit ett propagandablad för feminismen och skriver att feminismen är en styggelse eftersom det bara omsluter det ena könet.

Och jag som till i morse gått omkring och trott att jag för att kunna kalla mig feminist ska uppfylla två villkor:
1. Insikt om att kvinnors underordning i samhället beror på kön.
2. Jag är beredd att göra något åt denna realitet.
Om bara det ena könet förmår inse detta, då måste problemet ligga hos det andra könet.

På Norrans debattsida publicerades även denna artikel. Skribenten verkar ha haft knäck i lurarna vid senaste fullmäktigesammanträdet. Om skribentens hörselproblem bloggar jag när mitt svar publicerats i papperstidningen.

Inga kommentarer: