21 februari 2011

Ingen rolig V-bekräftelse

I onsdags fick jag bekräftelse. Jag har haft rätt i dessa bloggar (1, 2, 3, 4, 5, 6). Men det var ingen rolig bekräftelse.

På grund av att Vänsterpartiets riksdagsgrupp och partistyrelse aldrig begripit med vilken sinnrik djävlighet som alliansregeringen utformat sina utanförskapande deltidsregler i arbetslöshetsförsäkringen så har V, i snart tre år, försuttit chansen att angripa Reinfeldtregeringarna för deras bristande demokratiska sinnelag.

Jag misstänkte att Vänsterpartiet inte förstått frågan redan när jag i slutet av maj 2010 gjorde den fasansfulla upptäckten att V hade gått med på att en rödgrön regering skulle behålla högerregeringens odemokratiska deltidsarbetslöshetsregler.

Även om jag i tidigare bloggar antytt annat så tror jag inte alls att Vänsterpartiets partistyrelse åtrådde regeringstaburetter så till den milda grad att de var beredda att sälja ut arbetslösas demokratiska rättigheter för taburetterna.

Trots att jag i e-brev till Lars Ohly och partisekreteraren Anki Ahlsten beskrivit situationen har det fram till förra veckan bara kommit tillbaka e-postsvar som halsstarrigt påstått att Vänsterpartiet visst gjort något. Som bevis har de hänvisat till en riksdagsmotion från i höstas, en motion som inte alls tar upp min demokratiaspekt. Till Lars Ohlys försvar ska sägas att han inte själv besvarat mitt e-brev.

Om partiet hade fattat frågan hade jag kanske sluppit skicka detta brev till kommunen i morse.

Men så går det när det när det börjar vara fler mediestrategifundamentalister än politiskt sakkunniga i riksdags- och partikanslier. Den intellektuella sakpolitiska kompetensen offras till förmån för mediedramaturgikompetensen.

3 kommentarer:

LiseLotte sa...

Det finns inte ord - om inte V förstår vem ska då förstå? Eller ännu djävligare förstår V? Gillar ditt lååånga ord men tyvärr är det väl så att dessa strataeger inte är så bra på det heller....

Ingrid sa...

Jag tycker det är jättetråkigt att detta tvingar dig att avsäga dig alla uppdrag inom politiken. Skellefteå behöver sådana som du! Inte minst kulturen. Jag har själv haft problem med deltidsregeln, men hade turen att få en ny a-kasseperiod och därmed 75 nya dagar. Hoppas det löser sig för dig med. Och låt oss se till att den här regeln försvinner för att aldrig komma tillbaka! Det måste väl ändå vara bättre att jobba 50% än noll?

Kjell Hanseklint sa...

För mig löser det sig om jag får jobb före den 22 mars.

Håller med om att det är bättre med 50 procent än med noll.

På regeringens bord har det över ett år legat en rapport från deras egen tillsynsmyndighet, Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (IAF), en rapport som tar upp problemen med deltidsreglerna för förtroendevalda.
Först den 22 december 2010 tillsattes en utredning för att titta på frågan.

Jag litar inte på regeringen.