28 oktober 2012

Progressiv moderat

Strax före jag skulle åka till jobbet i torsdags fastnade mina ögon på en, för mig, provocerande rubrik på Norrans insändarsida. Ska sanningen fram så var det inte rubriken i sig utan rubriken i kombination insändarens undertecknare som provocerade mig.

Rubriken löd ”Ett mer progressivt skattesystem” och var undertecknad av moderaten Andreas Löwenhöök som bl.a. är vice oppositionsråd i Skellefteå.

Jag tycker ju inte att det är särskilt progressivt att den som får ersättning från arbetslöshetsförsäkringen, sjukförsäkringen eller pensionen betalar högre skatt än den som tjänar samma summa genom ett lönearbete.

Jag har ju väldigt svårt för att tycka att det är progressivt att öka klyftorna i Sverige.

I min Svensk synonymordbok från Nordstedts Akademiska förlag (2007) står det:
progressiv (motsats: regressiv) fortskridande, jämt (till)växande, gradvis stigande l, ökande, efter hand tilltagande; framstegsvänlig, reformvänlig, ’framåtsträvande’, samhällstillvänd, (ibl.) vänsterradikal; (språkv. för) framåtverkande. 
För mig är Moderaterna synonymt med motsatsen:
regressiv (fackspr. för) tillbakagående, bakåtverkande.

Inga kommentarer: