20 oktober 2009

Föga inspirerande valrörelse

Det känns föga inspirerande att slita i en valrörelse för att fler röstar för en vänsterpolitik då väljarna vare sig får mer eller mindre vänsterpolitik oavsett om Vänsterpartiet får sex eller 30 procent i valet nästa år.

Det är, som jag ser det, konsekvenserna av Lars Ohlys uttalande om en gemensam valplattform i SvD i kväll. Sökte på Vänsterpartiets webbsida efter en text som dementerade min tolkning av artikeln. Tyvärr fanns inget som avfärdade SvD-artikeln som en tidningsanka.

En borgerlig politik är borgerlig oavsett hur många vänsterpartister som administrerar en sådan politik. Om valresultatet bara ska användas för att bestämma fördelningen av ministerposter då nöjer jag mig nog med att endast gå och rösta för en rödgrön förutbestämd politik.

9 kommentarer:

Kjell E sa...

Gaska upp dig Kjell.
Vid närmare eftertanke är det det enda rätta.
Ska vi ut tre partier som Don Qishottar mot en samlad Högerallians?
Ska vi samla produktivkrafterna för en rödgrön regering, så krävs det optimering av de tillgängliga verktygen.
Jag känner dig för bättre.
Trätor med sossar på hemmaplan har vi alla, men man får ställa sig över det.

Skulle vi få 30% i valet så tillsätter vi statsminister och stora delar av ministären i en rödgrön regering.
Vore inte det nåt?

Kjell Hanseklint sa...

Hej min namne!
Omgivningen skulle nog tycka att jag blev ännu mer odräglig om jag gaskade upp mig ännu mer.

Tyvärr. Vi tycker inte lika i denna fråga.

För mig är politikens innehåll viktigare än vem som sitter och administrerar den.

En i grunden borgerlig politik är lika borgerlig även om en statsminister från Vänsterpartiet sitter och administrerar den.

L-E sa...

Till Kjell Hanseklint.
För mig så framstår Lars Ohlys uttalande om en gemensam valplattform som ett väldigt klokt besked.
Jag delar också Lars Ohlys uppfattning att det är viktigare att byta regering än att Vänsterpartiet växer.
Den inställning som du tydligen har att det INTE behövs en gemensam rödgrön valplattform inför nästa val vore förödande om den vann gehör.
Det skulle nog innebära att Schlingman och hans strateger lugnt kan luta sig tillbaka och bara invänta ett segerresultat i nästa val.

Kjell Hanseklint sa...

För mig har aldrig partier varit något självändamål utan endast ett medel att nå målen. Det tycker jag borde framgå ganska tydligt i det jag skriver och har skrivit.
Såå, försök inte med sådana demagogiska tarvligheter.

En högerpolitik light leder inte till det fackliga politiska mål som jag har kämpat för sedan mitten av 1970-talet. Det leder bara till att de som har den största anledningen att engagera sig fackligt politiskt kommer att vända politiken ryggen.

Vi måste väl för böveln förmå se bortom valet 2010, till 2014, 2018, och 2022 åtminstone.

L-E sa...

Vad du har för resultatkrav på de politiska mål du företräder kan du gärna få beskriva?
Beskriv gärna också,helst kortfattat och utan alltför svåra ord, de fackliga politiska mål du kämpat för sedan mitten av 1970-talet?

Vad jag menar är:
Bättre med en rödgrön regering redan vid nästa val än en moderatledd allians ytterligare en period.
Ett sätt att åstadkomma det är att utarbeta en gemensam valplattform.

Med anledning av det du skriver kanske denna fråga vore lämplig att rikta till dig:
Är du positiv till en rödgrön allians överhuvudtaget?

Kjell Hanseklint sa...

Ett rödgrönt samarbete kan aldrig bli något självändamål. Det är politikens innehåll som är det primära.

L-E sa...

Ändamålet för ett rödgrönt samarbete är att kunna ha en vettig chans att återta regeringsmakten.
Det ändamålet,att få en mer vänsterorienterad regering,är det primära.
Då får alla inblandade vara beredda på eftergifter för den goda sakens skull.
Alternativet,att inte kunna samarbeta över partigränserna i ett rödgrönt alternativ,är väl troligtvis lika med att åter befinna sig i opposition efter nästa val.
Det är min uppfattning i alla fall.
Men du får gärna utveckla din strategi ytterligare för ett vinstval för vänsterblocket UTAN gemensam valplattform.
Hur tänkte du bära dig åt?

Henrik sa...

Vänsterpartiet minskar till 4,7%. Måste vara en katastrofnotering för vänstern. Endast 4,7% ställer upp på vänster trots högerregeringens attacker på arbetslösa och välfärden.
Varför det? Troligtvis därför att v inte är något alternativ längre. Får V sälja ut lite mer av sin politik så får nog Ohly studera 4% gränsen underifrån innan sommaren är över

HIttabloggen sa...

Hej här kommer ett meddelande till alla som bloggar och vill nå ut till fler läsare.

Nya sökmotorn för bloggar hittabloggen.se är i full gång och driver massa nya besökare till alla bloggar som är registrerade. Det är helt gratis att registrera sig, så vi rekommenderar dig att göra det redan nu! Idag registrerar sig toppbloggare med tusentals besökare om dagen, såväl som "amatör" bloggare.

Följ länken, och på några sekunder är du också med i vår sökmotor: http://www.hittabloggen.se/user/new

Registrerar du dig idag och anger kampanjkoden: torsdag, så ger vi dig 200 krediter så att du kan göra extra reklam för din blogg!

Hör gärna av dig om du har några frågor.