Vår ”En skola för alla” har aldrig varit duktig på att kompensera för skillnader i barns uppväxtvillkor.
Att föräldrarnas utbildningsbakgrund har stor påverkan på elevernas skolresultat redan i årskurs 3 visar utvärderingen av de senaste nationella proven.
”Skillnaderna är genomgående stora. Skolan behöver tidigt uppmärksamma elevens behov och kompensera för sämre förutsättningar att nå målen”, säger Maj Götefelt, undervisningsråd på Skolverket i ett pressmeddelande med anledning av rapporten.
Götefeldts slutsats är inget nytänk. Sedan slutet av 1970-talet har jag studerat reproduktionen av klassamhället och skolans roll i den reproduktionen. Otaliga gånger har jag mötts av argumentet att det är skolans roll att kompensera skillnaderna i uppväxtvillkoren.
Jag menar att vi ska behålla ambitionen att skolan ska kompensera men det är hög tid att vi tänker nytt och tänker på den oerhört viktiga förskoletiden.
Barn – ifall de inte föds med en hjärnskada – föds med lusten till livslångt lärande. De bebisar som har omdömet att välja ett vuxennätverk som förmår uppmuntra och stimulera dem samt att vara föredömen, de barnen har generellt sett inga problem med att klara skolans mål.
Vuxenvärldens uppgift borde därför vara att se till att alla barn som börjar skolan har ett vuxennätverk som förmår uppmuntra, stimulera och vara föredömen så att den lust till livslångt lärande som barn föds med ska utvecklas och bestå livet ut.
Varje barn som kommer till grundskolan utan detta vuxennätverk är ett vuxensvek mot detta barn.
Aftonbladet, SvD, DN,
Några andra bloggar i ämnet: Christermagister, Inte Min Starka Sida, absolutlinan – så sant, Gester …med ord, Zac's åsikter på ett fat
8 april 2011
Ropen skalla – vuxennätverk åt alla
Etiketter:
Barn,
Bildning,
En skola för alla,
Klassamhället,
Skola
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Hej Kjell,
vad innebär den här önskan i praktiken? Bäbisar kan ju av uppenbara skäl inte välja. Innebär det att barn, som föds av föräldrar som saknar den kompetens att uppmuntra och stimulera du efterfrågar, ska tvångsomhändertas av en av myndigheter godkänd grupp vuxna?
Föräldrar, kompetens, tvångsomhändertagande??? Nä, det innebär precis som jag skriver.
Vi vuxna har ansvar att se till så att alla barn har det vuxennätverk jag skriver om när de börjar skolan.
Skicka en kommentar