15 december 2009

Revolt mot V-kamrater i fullmäktige

Som brukligt är har jag vid Skellefteå kommunfullmäktige sista möte för året revolterat mot V-gruppens majoritet i en mediefråga.
Det handlar om ifall kommunfullmäktiges sammanträden, utöver tillkännagivande i Norra Västerbotten och Västerbottens Folkblad, ska kungöras i centerorganet Västerbottningen.

"Så länge det finns en pellagrut (se fotnot) chans att det går att motverka maktkoncentrationen på mediemarknaden kommer jag att hävda att majoriteten av Skellefteå kommuns medborgare har allt att vinna på att vi vågar se bortom kommunallagen och med några skattekronor medverkar till att streta emot på resan in i enfaldens medielandskap", sade jag bl.a. i debatten.

Deklarerade också att ambitionen är att Flamman ska bli lite större i Skellefteå kommun så att jag kan yrka att fullmäktigesammanträdena också ska kungöras i den tidningen.

Tyvärr handlade debatten mest om huruvida Västerbottningen hade de prenumeranter som krävs för att leva upp till kommunallagens intentioner och vilken slags tidning Västerbottningen är.

Med 42 röster mot 23 beslöt kommunfullmäktige att dess sammanträden bara skulle tillkännages i Norra Västerbotten och Västerbottens Folkblad.


Fotnot. För de utsocknes kommande ska jag förklara ordet "pellagrut". Litet mått, mycket litet mått tror jag att Sven Mikaelsson kan ha förklarat ordet i n'OLBOK, en ordbok för Skelleftemålet.

Inga kommentarer: