24 januari 2012

Lika korkade reportage

På DN:s SvD:s, Aftonbladets och Expressens webbsidor sökte jag igår kväll artiklar på sökorden ”förskola” och ”Ulf Fredriksson”. När jag inte hittade det jag sökte i dessa tidningar gick jag vidare till Sydsvenskans, GP:s och Norrans webbsidor utan att hitta det jag sökte.

Eftersom risken är stor att många av dessa tidningars engagemang har varit på Sveavägen 68 i Stockholm under de senaste dagarna så tänkte jag att jag väntar till i morgon bitti och kollar sökorden i tisdagens webbupplagor. Men inte heller idag hittade jag det jag hoppats hitta.

Jag hade hoppats att även dessa tidningar skulle ha skrivit något på temat i detta folkbildande Rapportinslag från svt:s nyhetsmorgon igår. Men tji fick jag.

Risken är därför stor att svenska journalister kommer att följa upp nästa PISA-rapport med lika korkade reportage som tidigare.

För mig blir det uppenbart att journalister inte heller i samband med nästa PISA-rapport ska börja ställa de självklara frågorna: kan skolan, varför kan inte skolan kompensera vuxenvärldens tillkortakommanden under barns viktiga förskoletid?

Inga kommentarer: